Thursday, October 20, 2011

Pencapapaian Tahap Kestabilan Negara

by Emma Harith on Monday, 17 October 2011 at 15:49
 
1. Negara Malaysia telah mencapai tahap pembangunan ekonomi, kemakmuran dn kestabilan masyarakat dalam masa yang singkat, walaupun dibandingkan dgn negara maju spt Britain dn Aamerika.

2. Kedua-dua negara tersebut, memerlukan 100-150 tahun untuk mencapai kestabilan dn kemajuan spt yg dilihat oleh dunia sekarang.

3. Selain daripada itu terdapat juga di dalam sejarah negara-negara tersebut dimana 'white man supremacy' adalah dominan, di mana warga kulit putih lebih 'di muliakan' dn mereka adalah 'tuan' bagi 'orang lain'.

4. Mereka yang 'berbeza' di anggap tidak setaraf dn hanya layak untuk menjadi hamba kpd warga kulit putih serta layak untuk diperdagangkan, dan hal ini berlaku dalam jangka masa yang panjang, dn masih lagi berlaku sehingga sekarang walaupun perhambaan telah dihentikan, kaum lain 'didiskriminasi' dgn cara lain pula.

5. Hal ini tidak berlaku di Malaysia, di mana semua kaum telah diberikan kebebasan utk 'mencorakkan' kehidupan mereka sendiri , tanpa meminggirkan jati diri mereka.

6. Di Malaysia, kaum lain juga sama-sama diberi peluang untuk bersama-sama membuat dasar bagi menentukan kestabilan negara ini diteruskan utk generasi akan datang

No comments:

Post a Comment