Monday, October 24, 2011

Agenda politik Pakatan Rakyat ( PR) (Part 3)



1. Perencanaan yang khusus dan penuh dengan kajian teliti, dan tentu skali experimen politik yang bertaraf kualiti rendah tidak boleh dijadikan sandaran.

2.Jika pengurusan risiko politik ini tidak diberi perhatian terbaik ,negara mungkin tidak akan dapat bertahan dgn tekanan ekonomi dn politik global yg samar dn x menentu ini.di masa hadapan , i pasti lebih teruk kelak.

3. Dengan apa yg sudah dicapai oleh Malaysia dan apa yang rakyat Malaysia ada pada hari ini, tidak perlulah ia dikorbankan demi untuk 'survival' serta kepentingan politik individu tertentu ataupun untuk memuaskan hati golongan minoriti yang rata-rata amat gemar untuk menidakkan kepentingan kumpulan majoriti.

4. kemusnahan yg mungkin terjadi , mungkin x akan dapat dikembalikan dlm masa 30 tahun , kita membinanya pun mengambil masa 30 tahun di pelbagai situasi dn persekitraan politik dn pelbagai krisis , jadi , bygkanlah ,jika bnerlaku apa juga kemusnahan kpd negara kita , berapa lama pula masa yg diperlukan utk membinakan ia semual ? apakah kita sudah bersedia kearah itu ?

5 .Kemusnahan yang mungkin terjadi , mungkin tidak akan dapat dikembalikan dalam masa 30 tahun, dan kita sebagai 'pembina' terpaksa 'membinanya semula' akan mengambil masa 30 tahun di pelbagai situasi dan persekitraan politik, serta mengharungi pelbagai krisis.

6. Oleh itu, bayangkanlah ,jika berlaku sebarang bentuk kemusnahan kpd negara kita , berapa lama pula masa yg diperlukan utk membina keamanan dan kemakmuran yang sedang kita nikmati sekarang ? apakah kita sudah bersedia ke arah itu ?

7.Apakah kita sudah cukup kuat dari segi metal dn ilmu dn pelbagai kekuatan lain bagi menghadapi kemusnahan yg bakal berlaku akibat kesilapan percaturan politik dan adakah kita akan tahu apakah jenis kemusnahan yang bakal berlaku ?

8. Apakah daripada segi mental dan fizikal kita semua sudah bersedia ? apakah anak cucu kita sudah disediakan dgn apa yg perlu utk hadapi kesilapan kita membuat keputusan kelak ?

9. Apakah kita yakin , kebarangkalian berlakunya kemusnahan politik kepada Malaysia amat sikit, dan tidak akan menejaskan negara kita dan tamadun (civilization) kita ?

10. bagaimana kita sudah tahu apa kemusnahan yg bakal mungkin berlaku ? sudahkah PR membuat kajian politik ke atas isu seperti ini ? Ataupun sememangnya agenda mereka untuk 'memusnahkan' apa yang ada hanya untuk memuaskan nafsu politik individu dan golongan tertentu?

11. antara reformasi politik yg boleh dan perlu dilakukan ialah, perubahan pemahaman politik manusia itu sendiri dan bukan sistemnya.

12. Kerosakan politk dlm sejarah mana-mana ideologi politik dan sesebuah negara bukanlah 100 % patut disalahkan kepada sistemnya, tetapi lebih 70 % ialah daripada kesalahan 'pemain' politiknya iaitu ahli politik dan pemimpin.

13. Apa yg dilihat drpd kajian politik dan eksperimen politik tertentu, sikap manusia dn nafsunya itu sendiri yg merosakkan sistem poltik tersebut

14.Sistem politik telah 'korup' akibat perbuatan manusia itu sendiri, dan sistem itu tetap kukuh tiada masalah , cuma akal manusia itu yg memanipulasikan sistem itu menjadi punca kepada kerosakan tersebut.

15.Oleh itu, untuk 'memperbaiki' sistem tersebut, pemain politiklah sepatutnya digantikan dan bukan 'sistem' tersebut, agar keamanan dan kemakmuran negara yg kita cintai ini dapat dinikmati sehingga ke generasi akan datang.

(Terima kasih Bro Remington Steele, sebahagian daripada pengisiannya adalah drp posting RS di Parlimen FB)

No comments:

Post a Comment