Monday, April 8, 2013

Wanita serikandi negara


Wanita serikandi negara
===============
1. Sejak dr awal penubuhan, umno telah mengiktiraf  Kebolehan dan kemampuan wanita dalam menjadi tonggak pentadbiran negara setanding kaum lelaki.

2. penglibatan wanita dalam pentadbiran negara tidak pernah di pandang enteng, dan senantiasa  diberi perhatian khusus kerana wanita masa kini semakin berpelajaran malah mereka bersedia memikul tanggungjawab sebagai pembuat keputusan di peringkat nasional.

3. Ini krn, dasar kerajaan sentiasa membela nasib golongan wanita sejak 55 tahun dahulu dn memberikan wanita peluang pendidikan yg sama dgn lelaki.

4. wanita kini  lebih yakin dengan diri sendiri dlm mengorak langkah utk mencapai kejayaan yg lbih cemerlang utk diri dn kluarga.

5.  wanita perlu diberi pengiktirafan dan peluang untuk terus membangunkan ekonomi mereka agar dapat membantu meningkatkan taraf hidup keluarga.

6. oleh itu,  peranan wanita pada masa kini perlu diperkukuh kerana mereka lebih banyak berdikari dan mampu bergerak seiring dengan kaum lelaki.

7. Golongan wanita juga,  sewajarnya diberikan  perhatian yang lebih khusus memandangkan wanita juga boleh menjadi seorang pemimpin yang baik dan penyumbang kepada ekonomi negara.

8. Kesamaan gender terutamanya dlm pekerjaan juga wajar  di galakkan untuk memaksimumkan potensi rakyat Malaysia dalam semua bidang tanpa mengira jantina.

No comments:

Post a Comment