Monday, April 8, 2013

Kekuatan Melayu

Kekuatan Melayu
==========

1. Jika bangsa cina, kekuatan mereka adalah sikap bersatu dn monopoli ekonomi, Bangsa melayu sbnarnya mempunyai kekuatan mereka tersendiri.

2. Kekuatan bangsa melayu itu adalah melalui 'ikatan' antara melayu dn islam, yg telah di simpul rapi dlm perlembagaan negara.

3. Jika kita telusuri sejarah nusantara ini, semua para nasionalis di bumi bertuah ini adalah org melayu beragama islam, di bandingkan dgn nasionalis cthnya indonesia dn filipina, yg terdiri drp pelbagai agama dn etnik.

4. kita juga harus akur, bahawa walaupun tanah melayu ini pnah di jajah silih berganti slama lbih kurang 500 tahun, namun islam masih terpelihara.

5. mungkin ada yg mengatakan, yg tinggal hanya 'islam baka', tetapi adakah mereka yg 'menghina' islam baka ini sedar, dengan adanya org2 yang mereka gelar islam baka, maka ramai org islam mualaf/ saudara baru.

6. seburuk -buruk mereka yg 'di gelar' sbagai islam baka, oleh sesetengah pihak, mereka inilah yang lebih 'berjaya' menarik minat golongan bukan islam untuk mendekati islam, kerana mereka lbih bersikap 'besederhana' dn tidak menggunakan pendekatan 'menakut-nakutkan' org untuk mengenali agama islam.

7. Pendekatan yg bersikap sederhana dn bertoleransi ini juga, yang mnjadikan Malaysia sebuah negara aman walaupun berbilang kaum.

8. Semua org mmpunyai hak untuk mngamalkan adat budaya dn agama mereka, tiada sebarang halngan utk mereka.

9. Secara lemah lembut dn berhemah, islam itu 'di serapkan dlm budaya Malaysia; di mana sistem perbankan, sistem pendidikan, malahan dlm pembinaan premis juga ada 'di terapkan' islam itu secara tidak sedar.

10. Jika kita individu yg prihatin, kita akan dapat lihat, di mana di setiap premis, pam minyak, kompleks membeli belah, malahan di taman-taman tasik atau tempat rekreasi, pasti akan ada surau2 utk kegunaan umat islam.

11. Adakah di negara-negara lain, hatta di Indonesia yg mmpunyai majoriti islam yg paling besar, ada senario sebegini.

12. Kerana 'akrabnya' melayu dn islam, maka ada segelintir manusia yg cuba 'memisahkan' islam drp melayu, kerana mereka tahu, itu adalah kekuatan umat melayu islam di Malaysia.

13. Mereka 'menjaja' kononnya bukan semua melayu itu islam, namun mereka lupa, dlm perlembagaan negara, org melayu mesti beragama islam dn amalkan adat dn budaya melayu.

14. mereka sedaya upaya menyucuk jarum2 halus utk memisahkan antara org2 islam itu sndiri, agar 'membenci' org islam lain semata-mata krn ada pihak yg dilihat 'kurang islamik' drp pihak lain.

15. Agenda tersebut sangat licik, namun, selagi org islam berpegang kpd mereka bersaudara tanpa mengira brapa islamik mereka, agenda itu tidak akan kesampaian.

16. Jangan di lupa, Melayu itu unik, mereka 'tiada sejarah', kewujudan mereka 'hanya tiba-tiba', dn mereka adalah beragama islam. Itu adalah kekuatan umat Melayu Malaysia ini.

No comments:

Post a Comment