Wednesday, April 10, 2013

'penganiayaan' terhadap kaum cina oleh chauvinist cina dlm tragedi 13 Mei


'penganiayaan' terhadap kaum cina oleh chauvinist  cina dlm tragedi 13 Mei
=============

1. Selama ini umum mengetahui bahawa gol. chauvinist yang memulakan 13 mei, sebelum kejadian tersebut, rata-rata org melayu dn cina membuat hal masing2, berjiran dn  berkawan spt biasa.

2. Ini kerana, selama berabad, org cina dn melayu telah bekerjasama dan bersaudara tanpa prejudis dgn org cina walaupun org melayu 'rakyat raja' dn org cina 'pendatang' yg dtg berniaga dn mncari rezeki di bumi bertuah ini.

2. cuma apabila kejadian 13 mei berlaku, 'kebencian' antara kaum mula berputik dn di semai oleh para chauvinist yang rata-rata berfahaman komunis pada ketika itu.

3. namun, bukan semua cina mnyokong tindakan para chauvinist ini, malahan, mereka tak tahupun di tempat-tempat spt penang, Kuala Lumpurdn bbrapa tmpat di Perak , api- api perkauman sedang mulai marak.

4. Rata-rata cina-cina yang berniaga di kampung-kampung tak mngambil bahagian dn ambil kisah ttg hal ini, yang mereka tahu hanyalah mereka berniaga kedai runcit atau penanam sayur dn hidup dengan aman bersama-sama dgn jiran tetangga mereka yang berbangsa melayu.

5. 13 mei yang di mulakan oleh para chauvinist, telah 'mengubah' kehidupan cina-cina peniaga ini, dgn mnjadikan mereka 'musuh' kpd org-org melayu, dn merupakan 'penganiayaan' kpd kaum cina lain yang menjadikan bumi bertuah ini sbgai tempat mereka mencari rezeki dn memulakan kehidupan 'baru' setelah mereka 'memutuskan' hubungan dgn tanah nenek moyang mereka, iaitu China.

6. Selama ini mereka berkawan dn 'bersaudara' dgn org2 melayu, tetapi angkara chauvinist cina, mereka dianggap musuh org melayu yang mendapat perkhabaran drp saudara mara mereka yg terlibat dgn insiden2 api perkauman di perantauan.

7.ini menyebabkan  perniagaan mereka di bakar, dn mereka di halau dr kampung tersebut, ini semua berpunca drp angkara chauvinist.

8. namun, ada juga drp mereka yg 'di selamatkan' oleh rakan-rakan melayu mereka, dgn mnjadikan mereka sbgai 'keluarga angkat'.

9. Nasib baiklah tragedi 13 may ini dapat di bendung, jika tidak tak tahulah apa yang akan jadi kepada negara.

10. Namun, kesan drp itu, sikap syak wasangaka antara melayu dn cina masih menebal sehingga sekarang.

11. salah siapa? itu semua salah chauvinist.

12. Mereka sanggup 'korban'kan kaum mereka sndiri semata-mata utk puaskan nafsu politik individu-individu tertentu.

No comments:

Post a Comment