Friday, November 11, 2011

Isu National Feedlot Corporation (NFC) (Part 3)

a. Pinjaman dn persediaan am

1. Kementerian Kewangan telah meluluskan pinjaman mudah (soft loan) berjumlah RM 250 juta kepada NFC bagi tujuan membiayai kos. pembangunan dan operasi Pusat Fidlot Negara.

2. Ia bukanlah geran percuma, tetapi ia perlu dibayar balik

3. Laporan Pihak media internet pro-pembangkang dan pemimpin pembangkang bahawa Laporan Ketua Audit Negara menyatakan Pusat Fidlot Nasional gagal adalah sesuatu yang tidak benar.

4. Pusat Fidlot Nasional tidak dikategorikan sebagai ‘gagal’ dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010. Apa yang dilaporkan ialah NFC lewat/gagal menandatangani Perjanjian perlaksanaan. Namun, ia telah ditandatangani kemudian pada 8 Mac 2010.

5. Keluasan kawasan projek telahpun dikecilkan di mana 1500 ekar shj yg diluluskan kpd NFC secara pajakan 30 tahun daripada Perbadanan Menteri besar Negeri sembilan.

6. In kerana infrastruktur yang disebut di dalam audit telah dibina sebelum NFC mengambil alih kawasan tersebut. Di mana, sebelum itu kerosakan infrastruktiur telah berlaku dgn agak teruk akibat banjir besar di kawasan Gemas pada awal bulan februari 2010.

7. Media pembangkang telah salah lapor bahawa Laporan Ketua Audit Negara menyatakan NFC gagal mencapai matlamat 8000 ekor pada tahun 2010, sedangkan laporan ketua audit tidak menyatakan bahawa NFC gagal mencapai matlamt. Di mukasurat 138, tercatat bahawa “sasaran 8,000 ekor lembu pada tahun 2010 sebenarnya tercapai.”

8. Mengikut Laporan Ketua Audit Negara, jumlah sebenar yang dibawa ke ladang Pusat Fidlot Nasional adalah 8016 ekor bagi tempoh 2008 – 2010, dan daripada jumlah tersebut, 5,742 telah disembelih sehingga akhir bulan November 2010. Oleh itu, sasaran 8,000 ekor lembu pada tahun 2010 sebenarnya telah tercapai.

9. Dalam masa 3 tahun, merintis jalan dan membina infrastruktur operasi untuk Pusat Fidlot Nasional dan juga ‘mini-abattoir’ (rumah sembelihan) bertaraf antarabangsa

10.NFC telahpun membina ‘supply chain’ dari ladang ke meja makan (from farm to fork) dengan membina operasi feedlot, rumah sembelih, system logistik dan penghantaran (logistic and delivery fleet / cold trucks), serta membina pasaran yang mengenalpasti produk Pusat Fidlot Nasional sebagai pengeluar daging yang konsisten dan berkualiti tinggi.

11. Ini adalah sebagai persediaan untuk Entreprenour Development Program. Produk pengusaha-pengusaha luar bandar yang menyertai ‘Entrepreneur Development Program’ akan disalurkan ke pasaran ini. NFC telahpun membina pasaran ini walaupun bukan satu perkara yang mudah.

12. Membina francais restoran ‘MeatWorks’ sebagai salah satu saluran untuk memasukkan daging negara kedalam pasaran dan membina ‘branding’ untuk daging dari NFC dan juga ‘Entrepreneur Development Program’ selepas ini.

13. Objektif projek NFC belum dicapai sepenuhnya disebabkan Entrepreneur Development Program bagi melahirkan 130 pengusaha landing satelit belum dilaksanakan. Ini kerana, program tersebut adalah merupakan Fasa 2 bagi pembangunan NFC.

14. Fasa 2 ini akan mengumpulkan 310 pengusaha feedlot satelit di seluruh negara dn akan dibangunkan bersama dengan Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan penampungan keperluan daging lembu negara sebanyak 40% akan menjadi kenyataan.

15. Program ini tidak boleh dimulakan lebih awal kerana ia akan membebankan penternak-penternak jika dilaksanakan tanpa ada infrastruktur dan terutamanya pasaran di mana produk mereka boleh disalurkan.

16. Tanggungjawab untuk menjual segala produk yang dikeluarkan oleh ‘Entrepreneur Development Program’ ini dibawah naungan National Feedlot Corporation. Pasaran perlu di bina dahulu bagi mengurangkan beban peladang dan penternak negara untuk mencari pasaran, sebaliknya membolehkan mereka fokus kepada isu-isu operasi and penjagaan lembu.

17.Entrepreneur Development Program bagi Pusat Fidlot Nasional adalah berlandaskan 2 keperluan khusus untuk membolehkan ia berjaya. Pertama adalah pasaran untuk produk daging lembu dan juga mekanisma penghantaran produk, yang sudah dibina dan sedang dibesarkan oleh pihak NFC. Kedua adalah ‘export quality abattoir’ yang akan dibina oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

No comments:

Post a Comment