Friday, November 11, 2011

Isu National Feedlot Corporation (NFC) (Part 1)


1. Matlamat utama perlaksanaan Pusat Fidlot Nasional (PFN) adalah untuk mewujudkan system pengeluaran daging lembu fidlot secara komersil sepanjang rantaian nilai (value chain) bagi meningkatkan pengeluaran daging Negara.

2. Untuk merealisasikan perlaksanaan program ini, kerajaan telah menjemput beberapa syarikat untuk membentangkan cadangan projek ini.

3. Hanya 6 buah syarikat yang membentangkan projek kepada Jawatankuasa Pemilihan Syarikat Peneraju Bagi Projek PFN yang dipengerusikan oleh YB Menteri MOA pada 25 September 2006.

4. Jawatankuasa ini telah bersetuju memilih dua syarikat untuk melaksanakan projek ini, tetapi salah satu dari syarikat tersebut telah menarik diri.

5. Oleh itu, syarikat Agroscience Industries, yang menubuhkan National Feedlot Corporation Sdn Bhd sebagai integrator (di mana kerajaan memegang saham Golden Share), telah diberi tugas melaksanakan projek ini.

6. Pada 14 Ogos 2007, Kementerian Kewangan telah meluluskan pinjaman mudah berjumlah RM 250 juta kepada syarikat berkenaan untuk mempercepatkan pembangunan dan persediaan bukan sahaja untuk syarikat ini, tetapi untuk segala infrastruktur komersil sepanjang rantaian nilai (value chain) untuk membolehkan pembangunan ‘Entrepreneur Development Program’ yang akan melibatkan 310 peladang dan penternak di seluruh negara.

No comments:

Post a Comment