Friday, November 11, 2011

Isu National Feedlot Corporation (NFC) (Part 4)


b. Mekanisma pemasaran

1. NFC, dalam masa singkat 3 tahun, telahpun membina semua infrastruktur, mekanisma dan logistic penghantaran produk ke dalam pasaran.

2. Pada waktu ini, produk NFC, sudahpun berjaya memasuki hampir kesemua hypermarket besar di negara, termasuk Jusco, Carrefour, Cold Storage dan Giant, pasar-pasar tani seluruh negara, dan juga pasaran ‘horeca’ (hotel-restaurant-catering) dan syarikat-syarikat pengeluar makanan downstream seperti burger dan hotdog.

3. Pembinaan pasaran ini amat penting supaya segala hasil daripada Entrepreneur Development Program mempunyai pasaran sedia ada dn akan mempunyai 'niche' tersendiri , dan bukan sahaja tergantung tanpa pasaran. ‘Gemas Gold’ adalah diantara produk yang berada di pasaran pada waktu ini.

c. ‘Export Quality Abattoir’ (Rumah sembelihan bertaraf dunia)

1. ‘Export Quality Abattoir’ (Rumah sembelihan bertaraf dunia) akan dibina oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Abattoir ini boleh menampung jumlah sembelihan sehari sehingga 1000 ekor.

2. Pada waktu ini, NFC sendiri telahpun membina ‘mini export-quality abattoir’ yang boleh menyembelih 50 ekor sehari.

3. Abattoir yang dibina NFC sudah dapat mencapai segala akreditasi quality dan kebersihan bertaraf antarabangsa seperti VHM, HAACP, halal dan sebagainya, dan beroperasi menyembelih antara 20 – 50 ekor sehari, mengikut keperluan pasaran semasa.

d. Pencapaian 40% keperluan daging negara dn infrastruktur 

1. Keperluan daging negara 40% akan dicapai dengan persiapan dan pengelolaan ‘Entrepreneur Development Program’

2. Entrepreneur Development Program ini juga akan menjayakan industri daging negara dan petani-petani seluruh negara.

3. National Feedlot Corporation (NFC) diberi tanah 5000 ekar secara percuma adalah tidak benar. NFC tidak diberi tanah sebanyak 5000 ekar; sebaliknya, sebagai integrator Pusat Fidlot Negara (PFN), NFC ditawarkan untuk menjayakan projek PFN di atas tanah seluas 1500 ekar secara pajakan daripada Perbadanan Menteri Besar Negeri Sembilan (MBI).

4. NFC memang tidak membina infrastruktur Projek Fidlot Nasional (jalan masuk, pagar, penyediaan tanah dll) dengan betul dan lengkap. Ini kerana, kerja penyediaan tanah dan lokasi Pusat Fidlot Nasional tidak diberi kepada NFC.

5. Laporan Ketua Audit Negara menyatakan bahawa kontrak bernilai RM 19.86 juta dan RM 11.48 juta diberi kepada APT Equity Sdn Bhd pada tahun 2007 untuk membina infrastruktur seperti merekabentuk, membina, membersihkan kawasan, menanam rumput, membangunkan infrastruktur pengairan, serta kerja pembinaan pagar berangkai dan jalan ladang .

6. Isu yang dibangkitkan di dalam audit seperti benteng runtuh, pagar tumbang, paras air cetek di kolam dan sebagainya merupakan kesan daripada banjir besar yang melanda Gemas di awal bulan Februari 2010.

7. Kesan banjir ini membawa beberapa kerosakan infrastruktur kepada tapak Pusat Fidlot Nasional.

8.Banjir ini juga menyebabkan pekan Gemas hampir tenggelam dan membawa kepada kerosakan infrastruktur dan kehilangan harta-benda serta nyawa tergadai

8. PFN juga menghadapi bencana ini dengan mengalami beberapa kerosakan kepada infrastrukturnya

No comments:

Post a Comment