Monday, December 12, 2011

Agama Islam dan Perlembagaan Malaysia..




1. Peruntukan 'Islam adalah agama rasmi bagi Perrsekutuan tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dgn aman dn damai' bermakna Islam adalah agama utama di antara agama-agama lain yang dianuti di negara ini.

2. Islam bukan setaraf dengan agama lain, bukan duduk berganding bahu atau berdiri sama tegak.

3. ia duduk di atas, ia berjalan dahulu, terletak di tempat 'Istimewa' dan suaranya 'lantang' di atas agama-agama lain di negara ini.

4. Ini bermakna kerajaan bertanggungjawab, menjaga, menyemarakkan dan mengembangkan agama islam sepertimana yang termampu dilakukan oleh kerajaan sekarang, dn agama-agama lain hendaklah akur dan dihalatujukan ke arah yang menjamin supaya ia diamalkan dengan aman damai, dn tidak 'mengganggu' kedudukan istimewa agama Islam.

5. setelah 54 tahun negara merdeka, setelah 13 Raja Melayu yang bertukar ganti dngan lafaz sumpah setia sbgai Ketua Agama islam, setelah 6 Perdana Menteri yang memikul tanggungjawab mentadbir negara; pentafsiran Perlembagaan dengan memfokuskan tentang sejarah penubuhan negara amatlah wajar diperingatkan sepanjang masa.

6. Prinsip-prinsip asas terutamanya yang menyentuh melayu dn islam tidak boleh dikrompomi, walau apajua alasan, walau apa jua muslihat atau utk mencapai matlamat mana-mana pihak sama ada utk jangka masa panjang atau pendek.

7. Dn jangan dilupakan, dalam konteks negara Malaysia, urus tadbir yang berpaksikan agama Islamyang merangkumi aspek perundangan, toleransi ekonomi dn sosial telah diterima sbgai cara hidup masyarakat yang berbilang kaum dn agama di bumi bertuah ini.

8..Islam di Malaysia, yang mana majoriti pengganutnya adalah orang melayu telah di pastikan memiliki benteng perlindungan dn taraf keistimewaan mutlak di dalam Perlembagaan Persekutuan.

9. Oleh itu, ia sepatutnya tidak boleh sewenang-wenangnya dijadikan modal politik. untuk kepentingan politik.

10. Perkara-perkara yang berkaitan dgn 'Keistimewaan' Islam, adalah asas dn prinsip utama dlm Perlembagaan Persekutuan dn ia tidak boleh sama sekali diperdagangkan.
 
· · · 13 November at 14:50
  • Zee Zahari and Samuel Hashim like this.
    • Idrus Ahmad Emma, bagaimana kita pastikan kedudukan menjaminkan agama Islam kekal dan tidak boleh digugat sampai bila-bila
      13 November at 15:03 ·
    • Emma Harith kekalkan apa yg ada skrg ni..
      13 November at 15:18 ·

No comments:

Post a Comment