Saturday, October 5, 2013

Elemen Radikal dlm Penjanaan Minda Anak Muda.

Elemen Radikal dlm Penjanaan Minda Anak Muda.
===========================
1. Seperti yang kita tahu pembngkang malaysia banyak menggunakan elemen radikal dalam mempengaruhi anak muda agar mengikut arus politik mereka.


2. elemen radikal sebenarnya tidak diperlukan utk membina minda anak generasi akan dtg kerana dlm jangka masa panjang, ia akan membawa kepada elemen2 negatif yang lain seperti keganasan dn kebencian dalam diri mereka.


3. kita wajar tanamkan elemen bijak dlm akal dn pemikiran mereka, kerana elemen kebijaksanaan ini adalah 'penentuan' survival seseorg manusia, dn ia kmudiannya akan memastikan pula survival bngsa dn negara.


4. Cabaran-cabaran lbih mudah ditangani jika ada elemen kebijaksanaan adalah dominan dlm diri seseorg itu berbanding dgn mereka yang didominasi oleh elemen radikal.


5. 'Penanaman doktrin' atau di kenali sbgai indoktrinasi yang dilakukan drp peringkat awal remaja, akan menjadikan individu seorg yang terbelenggu mindanya dn hanya akan 'berkiblatkan' ke arah yang tidak menentu dn penuh kekucarkaciran, sehinggakan tiada perkara yang baik pun di lihat dlm kehidupan mereka.


6. Mereka hanya akan tahu memberontak, dn terus memberontak sehingga mereka dewasa, dn mungkin juga sehingga ke tua; memberontak terhadap kluarga, kawan-kawan dn majikan kerana tidak mngikut kehendak dn kemahuan mereka.


7. penanaman doktrin radikaloleh pihak-pihak tertentu dn di 'lonjakkan' lagi oleh semangat dn sifat 'radikal' itu yang dilihat sangat 'adventurous' dikalangan pelajar mmg berlaku dn ia rahsia umum , semua org tau ia berlaku.


8. tahukah anda maksud ' indoctrinise ' ?


sbg cth...


karektor pemikiran pelajar, dn paten pemikiran mereka jelas sgt menjurus kpd semangat radikal..malah sifat radikal menguasai pembntukan minda mereka..


anak anak muda ini...sgt bersifat membenci kpd mereka yg dianggap buat dosa...mereka telah diajar dn disuntik dgn minda bahwa...yg buat dosa....harus dibenci.....dn ditegur dgn kasar...kerana....mereka shj yg betul...


sdgkan..agama islam...x mengajar umatnya utk membenci mereka yg membuat dosa...agama islam mendidik kita...agar mendidik mereka yg buat dosa..dn fahamkan mereka..dn berdakwahlah dgn hemah lembut..lagi ilmiah...


agama islam x ajar kita utk membenci kpd mereka yg buat dosa...ruang bertaubat disediakan allah swt kpd mereka yg buat dosa utk bertaubat dn kembali ke pangkal jalan...


malangnya...pelajar muda ini.tidak diajar utk berfikiran begitu.


9. dn elemen pemberontakan yg ditanam, adalah menjurus kepada elemen radikal, sehinggakan 'menghapuskan' fitrah sebenar JIHAD atau SEMANGAT PERJUANGAN itu sendiri.


-sekian-

No comments:

Post a Comment